Afgelopen jaren hadden de verzekeraars het zwaar te verduren in de publieke opinie. Het image was slecht en het wantrouwen groot. De onrust op de financiële markten hebben dit image alleen maar verslechterd, De staat die de banken en de verzekeraars te hup moest schieten. Dit slechte image was voor het Verbond van Verzekeraar een doorn in het oog. De verzekeraars werden opgeroepen om ook te werken aan het verbeteren van het image van de organisatie en de verzekeringsbranche.
Wantrouwen slinkt
Het Verbond van Verzekeraars peilt ieder half jaar het vertrouwen dat de Nederlandse consument stelt in de verzekeraars. Deze metingen worden nu zes jaar uitgevoerd. In alle metingen die door her Verbond zijn uitgevoerd heeft het nog nooit een positieve score gemeten. De afgelopen maanden had het vertrouwen het laagste peil bereikt sinds de zomer van 2009. Maar liefst 60% van de ondervraagden gaf aan wantrouwend te zijn.
Maar door positieve ervaringen met de verzekeraars zijn de consumenten minder wantrouwend geworden. Ook de toenemende transparantie bij de verzekeraars helpt het wantrouwen te herstellen. Verzekerden die geconfronteerd zijn met stijgende premies en dalende vergoedingen zijn nog steeds niet positief gestemd over de verzekeraars.
Matig cijfer zorgverzekeraars
Ook de zorgverzekeraars hebben te maken met wantrouwen van de verzekerden. 30 procent van de Nederlanders heeft geen vertrouwen in de zorgverzekeraars. De zorgverzekeraar krijgt een 6 op een schaal van 10. Dat is niet echt een mooie beoordeling. Artsen, patiëntenverenigingen en andere zorgverleners scoren beter dan de zorgverzekeraars.
De zorgverzekeraars komen de laatste tijd ook vaker in het nieuws ten aanzien van de machtspositie in de zorg en het niet of weinig uitkeren bij specifiek gevallen. De zorg raakt ons allemaal en krijgt steeds meer aandacht. Ieder jaar bij het opnieuw kiezen van de zorgverzekering krijg je weer de verhalen over stijgende zorgkosten en de onbetaalbare zorgverzekeringen.
Geef een reactie