De laatste dagen is er in de media veel aandacht voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de AOV. Hierbij wordt vooral gesproken over de dalende premies voor een AOV verzekering. De concurrentie tussen de verzekeraars is groot en deze zetten in op een scherpe premie. Dus de vergelijking met de autoverzekering is dan ook snel gemaakt. Daar werd de afgelopen jaren ook sterk geconcurreerd op prijs. Hier ging het voor enkele verzekeraars te snel en moesten de financiële autoriteiten waarschuwend optreden. Het Financiele Dagblad gaf deze week aan dat in de markt van AOV jaarlijks 1,8 miljard euro omgaat. Verzekeraars zien deze markt als mogelijkheid om te groeien waarbij de krimp bij andere verzekeringen opgevangen moeten worden. De Arbeidsongeschiktheidsverzekering is voor de consument echter een lastige verzekering waarbij aanzienlijke premies betaald moesten worden. En bij afsluiten werd je ook nog eens geconfronteerd met een aantal uitsluitingen op de dekking. Veel klanten hadden het gevoel dat ze een exorbitante premie moesten betalen en dat het niet duidelijk was waarvoor de verzekering werd afgesloten. Veel zelfstandigen die op de noodzaak van een AOV verzekering werden gewezen kozen er toch voor om het risico te nemen. De premies waren gewoon te hoog, zeker voor een startende ondernemer. Nu de premies zijn gaan dalen kunnen de verzekeraars misschien deze klanten weer voor zich winnen. Met een scherpe premie en een duidelijk verhaal over de dekking en de risico’s zal het product aan populariteit moeten gaan winnen. Maar de autoriteiten zullen de ontwikkelingen in deze markt nu wel sterk gaan volgen. Met dalende premies mogen de marges niet te veel onder druk komen te staan zoals bij de autoverzekering heeft plaatsgevonden. De toekomstige schadelast bij de AOV verzekering is moeilijk in te schatten volgens de experts. Het blijft dus noodzakelijk om de rendementen op deze verzekering goed in de gaten te houden.
Geef een reactie