Aegon heeft de resultaten over het vierde kwartaal van 2015 bekend gemaakt. De verzekeraar heeft de nettowinst zien groeien met maar liefst 20%. Dit ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Toch is er wel een maar ten aanzien van deze cijfers. Deze mooie winst is namelijk het gevolg van eenmalige baten uit terugvorderingen en een lager verlies door marktschommelingen.
Aegon heeft eind 2015 een solvabiliteit te hebben van 160%. Dit ligt onder de eis van Solvency II. De verzekeraar koopt de eigen aandelen in om het ratio te verbeteren. Deze aandelen inkoop is al in 2011 gestart.
Verenigde Staten en dalende rente
De Verenigde Staten is voor verzekeraar Aegon de belangrijkste afzetmarkt. In deze markt viel de winst uit gewone bedrijfsactiviteiten tegen.
Ook de aanhoudende lage rente drukt het resultaat. Aegon geeft aan dat mede door de lage rente de verkoop van levensverzekeringen sterk is afgenomen. De verkoop daalde met 16%.
Bij de schadeverzekeringen en aanvullende ziektekostenverzekeringen wist Aegon wel een groei te realiseren. Ook wist Aegon een goed resultaat te behalen bij vermogensbeheer.
Digitalisering dienstverlening Aegon
Aegon geeft aan dat de strategie is om te richten om de fee business. En daarbij de klanten nog beter van dienst te zijn. De organisatie wil nog wendbaarder en efficiënter worden. Daarbij zet Aegon in op vergaande digitalisering. Belangrijkste financiële doelstelling van deze digitale transformatie is om de kosten te verlagen. Aegon geeft aan in Verenigde Staten goed op schema te liggen met deze digitalisering.
Lees meer over de resultaten van Aegon in het vierde kwartaal, op de site van de verzekeraar.
Geef een reactie