Vandaag maakte verzekeraar Achmea bekend dat het opnieuw gaat reorganiseren. En opnieuw betekend dit een grote reductie in het aantal banen bij het concern. Achmea was al bezig met een reorganisatie binnen het bedrijf. Met deze ingreep zouden er in 2016 al 7500 banen verdwenen zijn ten opzichte van het personeelsbestand van 2008.
Achmea geeft aan dat het de aanpassingen in de organisatie gaat versnellen. Dit om de klantgerichtheid van de organisatie te verhogen, de kosten van de organisatie te verlagen en meer te investeren in de online dienstverlening. Achmea wil inspelen op de aanhoudend en snel veranderende wensen van haar klanten. En deze aanpassing van de organisatie zal ten koste gaan van ongeveer 4000 arbeidsplaatsen. Dat is opnieuw een forse reductie in het aantal arbeidsplaatsen.
In haar persbericht benadrukt Achmea dat het een gezond bedrijf is en dat het nu vanuit eigen kracht de verandering inzet. Er zal meer worden geïnvesteerd in de online dienstverlening naar klanten. Als voorbeeld wordt Social Media genoemd. Onder meer door het verhogen van de commerciële slagkracht wil verzekeraar Achmea tot een verantwoord en duurzaam rendement komen.
Deze aanpassing van de organisatie zal gedwongen ontslagen tot gevolg hebben. Het is niet duidelijk op welke wijze deze ontslagen zullen vallen. Zullen er merken gaan verdwijnen binnen de Achmea groep of gaan er vestigingen gesloten worden? Hier zal binnenkort wel meer duidelijkheid over komen.
Het moment waarop deze reorganisatie wordt aangekondigd is wel weer erg ongelukkig gekozen. Zo aan het begin van de feestdagen. Denk dat dit bericht ook gevolgen zal hebben op de zorgcampagne van de verschillende merken waarmee Achmea zorgverzekeringen aanbiedt. De medewerkers van de merken zullen nu wel iets anders aan hun hoofd hebben. En mogelijk dat het publiek een voorzichtige houding gaat aannemen ten opzichte van de merken van Achmea.
Geef een reactie