We hebben het al heel lang over de woekerpolis. Maar het is nog steeds actueel onderwerp. Vooraal nu steeds meer klanten de brieven ontvangen van de verzekeraars met communicatie over het compensatiebedrag. Deze week besteedde Tros Radar ook weer aandacht aan de woekerpolis. Het programma heeft een meldpunt geopend voor consumenten die twijfels hebben over compensatie die ze ontvangen voor de woekerpolis. De organisatie wil graag dat de verzekeraars meer duidelijkheid geven over de berekening van de hoogte van de compensatie. Deze is niet transparant. Verzekeraars mogen na een overeenkomst in 2008 tot maximaal 3,5% kosten per jaar berekenen. Tros Radar heeft al eerder pogingen ondernomen om de verzekeraars te bewegen de calculatie voor de berekening van de compensatie voor de woekerpolis transparant te maken. Helaas zonder resultaat.
Meldpunt compensatie woekerpolis
De verzekeraars willen geen inzicht geven inde calculaties omdat dit teveel bedrijfsgevoelige informatie zou prijsgeven. Een ander argument is dat het te hoge kosten met zich mee zou brengen om alle klanten de uitleg te sturen. Klanten krijgen dus onvoldoende inzicht. Bij het Tros Radar meldpunt kunnen klanten aangeven dat ze deze duidelijkheid wel graag willen. Gewoon even de gegevens invullen op het online formulier.
Het meldpunt woekerpolis was een onderwerp in de uitzending van Tros Radar op 1 september. Deze uitzending kan waarschijnlijk nog worden bekeken via uitzending gemist. De uitzending was op NPO 1 om 20:30.
Ik heb 2 beleggingsverzekeringen bij Nationaal Spaarfonds afgesloten in 1995.
Volgens de stichting Woekerpolis.nl vallen deze onder de zogenaamde woekerpolissen.