Verzekeraar Achmea had aangegeven een samenwerking te hebben met Nest. Met behulp van deze slimme thermostaat van Google zou date van klanten geleverd gaan worden. Met het plaatsen van slimme kastjes in huizen en auto’s kunnen de klanten inzicht krijgen in het gedrag en de bijbehorende risico’s. Doorveiliger te gaan leven en minder risico’s te nemen kan de schadelast beperkt worden. Klanten zouden door het delen van informatie premie korting kunnen krijgen.
Klant bepaald
Natuurlijk zal het meten van klant gedrag en het delen van data nog veel ophef veroorzaken. Daarom liet Achmea al weten dat het de klanten zijn die uiteindelijk bepalen of data en/of informatie wel gedeeld mag worden. De Nest thermostaat volgt bijvoorbeeld het gedrag van haar gebruikers. Op basis van deze informatie kan je een gebruikersprofiel opbouwen. Nest heeft sinds kort ook een Nest rookmelder in het assortiment en komt later ook met een slim slot. Alle Nest apparatuur staat in verbinding met het Nest netwerk.
Google ontkent samenwerking
Google laat in een reactie weten dat het geen samenwerking heeft met verzekeraar Achmea. De informatie in het Nest netwerk zal dan ook niet met de verzekeraar gedeeld worden. Nest geeft geen data van gebruikers uit handen. Wel geeft het aan dat de gebruiker Nest toestemming kan geven om de verzekeraar te laten weten of de Nest Protect werkt. Of de batterijen wel geladen zijn, sensoren werken en of de Nest Protect ook een goede verbinding heeft met het internet. De Nest Protect is een rookmelder en koolmonoxide alarm.
Nog even geduld?
Als consument gebruiken we steeds meer apparaten die veel data verzamelen. Of deze nu in de auto zitten, in de woning of je horloge. Aan de hand van deze data kunnen profielen opgebouwd worden. Deze profielen zouden de verzekeraars goed kunnen gebruiken om passende verzekerings producten aan te bieden. Waarbij de hoogte van de premie nog beter is afgestemd op de persoon. Daarmee komt het solidariteits principe wel verder onder druk te staan. Ook weegt het gevoel van ontbreken van privacy voorlopig nog erg zwaar. Maar de ontwikkelingen gaan hard. Mogelijk dat op korte termijn we de impact wel gaan zien in de verschillende verzekeringen.
Geef een reactie