Verzekeraar Vivat maakte bekend een forse winstgroei te hebben gerealiseerd in het eerste deel van 2016. De verzekeraar die nu in handen is van het Chinese Anbang maakt de resultaten over het eerste jaar bekend. De oude verzekeraar van SNS Reaal geeft aan goede voortgang te boeken met de nieuwe strategische koers.
Meer dan forse winstgroei voor Vivat
Met een persbericht in het Engels werd een toelichting gegeven op de resultaten van het eerste half jaar. De winst is in het eerste half jaar fors gestegen naar € 578 miljoen. In dezelfde periode in het voorgaande jaar bleef de winst steken op € 53 miljoen.
Deze resultaten worden vooral toegeschreven aan buitengewone marktontwikkelingen.
Tevens maakte Vivat bekend dat de solvabiliteit van de organisatie is verbeterd. Het Solvency II ratio van VIVAT NV is tot 182%. Op 30 juni van 2015 lag dit percentage nog op 160%.
Deze verbetering is vooral het gevolg van een verlaging van credit spreads op Duitse en Nederlandse staatsleningen.
Reorganisatie op koers en stabiele premie inkomsten
VIVAT geeft in het persbericht ook aan dat de netto premie-inkomsten in het eerste half jaar van 2016 bijna gelijk zijn aan het eerste half jaar van 2015. De premie inkomsten zijn licht gegroeid bij de Leven producten.
Begin 2016 is VIVAT begonnen met het doorvoeren van een reorganisatie. De nieuwe strategische koers was in februari van dit jaar bekend gemaakt. Deze reorganisatie ligt op schema.
De organisatiestructuur is aangepast en een nieuwe operationeel model is doorgevoerd. De directie van de verzekeraar is aangevuld met een CEO, CCO en COO.
Door deze reorganisatie zullen wel arbeidsplaatsen verdwijnen bij de verzekeraar. De verwachting is dat op het eind van dit jaar er 1200 banen minder zijn. Bij deze reorganisatie is een nauwe samenwerking met de bonden.
Digitalisering en Kostenbesparingen
Op basis van nieuwe besparingsprogramma’s en de introductie van een nieuwe digitaal platform moeten de operationele kosten worden verlaagd. Het nieuwe digitale platform wordt in samenwerking met de aandeelhouder Anbang ingevoerd.
VIVAT zal ook verder gaan met het invoeren van de Anbang filosofie waarbij de klant centraal staat bij de bedrijfsvoering.
Lees meer over de resultaten van VIVAT in het eerste half jaar van 2016 op de site van de verzekeraar. Daar is ook meer informatie over de merken die de verzekeraar in het assortiment heeft, zoals Zwitserleven, Actiam, Reaal, Zelf, Proteq Dier&Zorg en RouteMobiel.
Geef een reactie