Aegon heeft deze week de kwartaalcijfers bekend gemaakt. Deze resultaten vallen tegen. Aegon heeft besloten om verder maatregelen te nemen om de winstgevendheid te gaan verbeteren. Aegon gaat bezuinigen om de kosten verder om laag te brengen. De kostenbesparingen moeten gerealiseerd worden door efficiënter te gaan werken en technologie beter te gebruiken.
Lage rente en Hoge claims
De financials hebben het in de huidige marktomstandigheden nog steeds moeilijk. Het verdien vermogen van de verzekeraar Aegon is door een lage rentestand beperkt. Ook had Aegon te maken met hogere claims in de Amerikaanse markt. Hierdoor kwam het resultaat lager uit. De onderliggende bruto winst daalde met 6 procent.
Aegon heeft in de afgelopen periode ook een boekverlies genomen op de verkoop van een Britse lijfrenteportefeuille. Hier nam de verzekeraar een nettoverlies van 385 miljoen euro. De Brexit zorgt voor turbulente financiële markt. Door de verkoop van de lijfrenteportefeuille wordt de blootstelling aan de marktrisico’s beperkt.
Positief nieuws is dat de verzekeraar ondanks de moeilijk marktomstandigheden toch de kapitaalpositie wist te versterken.
Lage rentestanden maken het erg moeilijk voor Aegon. Verzekeraars hebben veel last van de extreem lage rentestanden. Deze lage rentes zijn volgens de verzekeraar niet goed voor de verzekeraar. Maar ook niet voor de spaarders. De extreem lage rentestanden zorgen voor onrust in de economie.
Ontwikkelen naar financieel dienstverlener
In de komende periode gaat Aegon extra maatregelen nemen om de winstgevendheid van de organisatie te verbeteren. Hierbij wordt ook gekeken naar het huidige aanbod van producten.
Om in de toekomst minder kwetsbaar te zijn voor moeilijke marktomstandigheden wil Aegon zich meer ontwikkelen naar een financieel dienstverlener. Hiervoor heeft Aegon ook het Britse Cofunds overgenomen. Hierdoor krijgt de verzekeraar de beschikking over een digitaal platform waarop financiële producten kunnen worden aangeboden.
Door deze overname neemt het klantenbestand van Aegon toe met ongeveer 750.000 Britse klanten.
Zie de website van Aegon voor meer informatie over de resultaten van de verzekeraar in het tweede kwartaal.
Geef een reactie