Afgelopen week kwam ABN Amro in het nieuws ten aanzien van een boete die het had ontvangen van de Autoriteiten Financiële Markten (AFM). Het boete bedrag blijft beperkt tot 30.000 euro. Dit is niet waar de bank echt van wakker zal liggen. Mogelijk heeft het bericht dat deze boete is uitgedeeld veel meer impact op de publieke campagne. Het vertrouwen in de financiële sector is al erg laag bij de consumenten. Daarbij heeft juist de ABN Amro de afgelopen jaren veel klappen gekregen. Langzaam krabbelen die Nederlandse banken op uit het diepe dal. Hierbij helpt deze berichtgeving dus niet. De AFM heeft de boete al op 3 december van dit jaar opgelegd aan de bank. Dit omdat naar het inzicht van de AFM de bank heeft verzuimd een passend advies te geven bij het verkopen van de kredietbeschermingsverzekering. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2009 tot en met 31 juli van hetzelfde jaar. Deze periode ligt dus al een ruime tijd achter ons. De boete is opgelegd op basis van een steekproef die was uitgevoerd op dossiers van 2009. Bij een aantal van deze dossiers was duidelijk geworden dat de bank onvoldoende informatie had ingewonnen over de financiële situatie van de klanten en de mate waarin de consumenten risico wilden nemen. Door deze beperkte informatie inwinning heeft de bank ook niet het juiste advies kunnen geven luidt het oordeel van de AFM. Daarmee heeft de bank strijdig gehandeld met de richtlijnen van de Wet Financiële Toezicht. ABN Amro kan zich niet geheel vinden in het oordeel van de AFM maar heeft aangegeven niet in beroep te gaan tegen het genomen besluit. Denk dat de bank hier zeer verstandig aan doet. Het verleden laten rusten en de focus leggen op de kwaliteit van de huidige dienstverlening.
Geef een reactie